28 januari 2014

Förlossningsbrev

Jag har ju så klart hört talas om förlossningsbrev och har funderat på vad som skulle stå i vår. Samtidigt har jag undrat om förlossnings- och BB-personalen har tid att läsa den och föreställer mig att de kanske lite ser ner på det. Att här kommer några föräldrar som inte inser hur saker och ting ligger till och ställer en massa krav. Eller något åt det hållet.

Idag hos barnmorskan fick jag en blankett att fylla i om våra tankar inför förlossningen. Båda föräldrarna tillfrågas hur de känner inför förlossningen, vad man har för önskemål om tex smärtlindring och vad vi har för tankar gällande amning och BB. Även om det inte finns mycket utrymme att skriva där så känns det uppmuntrande att de frågar.

Jag har redan tänkt lite på vad som är viktigt för mig. Samtidigt är det ju svårt att föreställa sig hur förlossningen kommer vara och hur jag kommer reagera på smärtan. Tex skulle jag undvika EDA för att inte dra ut på förlossningen och att det dessutom kan påverka barnets förmåga att amma initialt. Men är det realistiskt? Jag har ju ingen aning om ifall det gör för ont för att jag ska stå ut utan. 

När det gäller amning och BB har jag hört väldigt mycket negativt om hur man får fel information och tillmatning i onödan och liknande, så jag är lite orolig för att det är något som kan bli ett problem. Men jag inser att jag kanske tar ut det hela i förskott och har överdrivet negativa förväntningar och försöker intala mig själv att jag överdriver. Men helt klart något som är värt att ta med i brevet, även om jag ska anstränga mig för att formulera det i positiva ordalag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar