6 januari 2014

Fortfarande risk för ökad födelsevikt?

Sen jag fick reda på att jag inte har graviditetsdiabetes har funderat på vad det innebär för riskerna att få ett stort barn ändå. Är det PCOS som medför högre risk för graviditetsdiabetes som i sin tur medför risk för stort barn eller är det PCOS som oavsett graviditetsdiabetes medför risk för stort barn. Nu tog jag äntligen tag i att läsa igenom Nathalie Roos rapport Risk of adverse pregnancy outcomes in women with polycystic ovary syndrome: population based cohort study igen.

Tyvärr hittade jag inget svar på min fråga där. Det närmaste jag kom var det här stycket:

We found a higher proportion of macrosomia and being large for gestational age among infants of mothers with polycystic ovary syndrome. (...) It is well founded that maternal obesity is associated with increased birth weight in offspring as well as glucose intolerance and gestational diabetes. Women with polycystic ovary syndrome are in general more overweight than women without the condition. The estimates in the present study were, however, adjusted for body mass index, suggesting that polycystic ovary syndrome may increase the rate of fetal growth independently. Women with polycystic ovary syndrome are, regardless of body mass index, at increased risk of developing gestational


diabetes.

Jag tolkar det som att faktorer som ökar barnets vikt är fetma eller graviditetsdiabetes hos mamman och att det finns högre risk för båda två vid PCOS och att man inte ens behöver ha fetma för att få graviditetsdiabetes. Men ingen information om vad endast PCOS utan fetma eller graviditetsdiabetes medför för risker. Hur som helst borde riskerna ha minskat i alla fall. Nu får jag bara hoppas att barnet tar efter sin moders födelsevikt och inte sin fader, för han var en rejäl klump när han kom ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar