8 januari 2014

Faller vi också i fällan?

I våras läste jag ett intressant blogginlägg om hur kvinnor tar ut mycket lägre föräldrapenning i förhållande till föräldraledighet jämfört med män. I höstas kom jag att tänka på det igen och började leta leta efter det igen men kunde verkligen inte hitta det. Min blog feed dog i somras och jag tappade bort en del bloggar jag brukade läsa. Så trillade jag plötsligt över en av de gamla bloggarna igen och där var inlägget och dessutom med en uppföljare! Jätteviktigt ämne med tanke på hur kvinnors långa föräldraledighet påverkar i arbetslivet.

Vi har inställningen att vi ska dela lika och båda två ta ut fem dagar i veckan. Nu har den uträkning jag gjorde härom veckan fått mig lite orolig. Att ta ledigt på helgdagarna innebär ju i praktiken ett lägre uttag även om det gäller oss båda. Sambon kan ju inte ens göra det efter att barnet har fyllt ett år utan måste ta fem dagar i veckan för att behålla sin SGI om jag tolkar reglerna rätt. Och ska han ta fem dagar i veckan så ska ju jag rent principiellt också göra det. Men då räcker inte dagarna så långt som vi har tänkt. Det blev lite jobbigt nu när mina fina beräkningar för exakt när vi tar föräldraledighet och semester under 2014 och 2015 helt plötsligt inte fungerar längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar