2 februari 2014

Graviditetsnoja toxoplasma

Jag antar att de flesta gravida har något som de oroar sig för, missfall, kromosomfel, att barnet växer för lite, förlossningen. Listan kan göras lång. Min egen noja är toxoplasma. Man ska inte kött som inte är genomstekt, men ändå har det hänt att jag har gjort det under graviditeten.

Första gången var i somras, väldigt tidigt i graviditeten, på en restaurang i England. Jag bad om att få lammet well done, men det var ändå snarare mediumrare än genomstekt. Jag lät bli att protestera.

Andra gången var på en after work med jobbet i vecka 14. När jag beställde hade jag inte någon tanke alls på att en hamburgare kunde serveras så pass medium som den visade sig vara. Som sagt var detta en jobbtillställning. Ingen där visste om att jag var gravid och jag hade inga planer på att berätta det än på ett antal veckor.

Senare insåg jag att Livsmedelsverket faktiskt inte helt avråder från att äta ej genomstekt nötkött, även om formuleringen är lite klumpig.
"Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt. (toxoplasma)"
För mig är det inte helt uppenbart att mediumstekt nötkött är ok efter att ha läst den meningen. Man tänker inte på att nöt saknas i listan över djur man ska genomsteka. Istället fokuserar man på "Ät inte rått kött". Fast å andra sidan är hamburgare köttfärs och ska ändå genomstekas så det spelar ju ingen roll ändå, även om man kan fråga sig hur toxoplasma kan finnas i nötkött om man maler det men inte om man låter bli att mala det. I rapporten Toxoplasma-infektion, nationell studie om kongenital Toxoplasmos står följande om vilket kött toxoplasma finns i:
Det är framför allt får, svin och get som infekteras, mycket sällan nötkött.
Detta sammantaget med Livsmedelsverkets information borde ju innebära att man ska genomsteka köttfärs av annat skäl än toxoplasma. Rent allmänt brukar ju köttfärs innebära större risk för bakterier, så kanske är det därför, men det står ändå under toxoplasmaavsnittet hos Livsmedelsverket.

En intressant skillnad mellan informationen på de olika sidorna är listan på djur. Livsmedelsverket har inte med get, medan de istället tar upp fågel och vilt. Jag skulle vilja tänka att studien om toxoplasmos är mer exakt med tanke på att den är skriven av forskare, medan Livsmedelsverkets råd kanske kan antas vara lite mer allmänt hållen. Att man ska genomsteka kyckling är ju ingen nyhet, det gäller ju även icke-gravida, men det här kanske helt enkelt var ett bra ställe att skriva det på. önskar att informationen var lite tydligare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar