28 november 2013

Hur ska vi veta redan nu?

Jag tycker det är jättesvårt med besluten inför föräldraledigheten. Hur många dagar innan barnets beräknade ankomst bör jag sluta jobba? Några dagar? En vecka? Två veckor? Just nu är jag mer inne på några dagar än några veckor men vem vet hur jag mår då. Samtidigt måste ju min chef få veta så han kan planera verksamheten. Många mödrar runt omkring mig verkar tycka att två veckor är ganska lagom. En kollega sa att jag ju inte behöver ta föräldraledighet då, jag kan ju ta semester, för jag kommer ju ändå behöva ta ut semester det året. Men det är ju skillnad på att dryga ut föräldraledigheten med semester och att ta den innan barnet har kommit. Hon verkade inte se det.

Sen är det lite samma sak med föräldraledighetens längd. Vi tänker oss åtta månader var. Det blir sexton månader totalt. Är det för lite? Sambons systrar reagerade med att det var jättemycket, för de hade bara haft råd att vara hemma ett år, sen blev det förskola (jag hade trott att de skulle reagera på att sambon skulle ta ut så stor andel som 50%, så blev lite förvånad där faktiskt). Våra norska vänner lät också sitt barn börja i barnehagen vid cirka tolv månaders ålder. Men jämfört med de flesta andra så verkar sexton månader vara ganska lite. Många sparar ju dessutom en massa dagar så att kvinnan bara tar ut lite under det första året. Behöver man ha kvar så många dagar? Är det något vi missar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar