6 november 2013

Att dela på föräldradagarna

Nina Ruthström, vars återkomst till bloggandet jag är mycket glad över, skriver vettigt om individualiserad föräldraförsäkring.  Jag har själv inte riktigt bestämt mig för ifall jag tycker att föräldraförsäkringen ska delas rakt av mellan föräldrarna, men jag tror inte heller att det handlar om ekonomin i första hand när de flesta heterosexuella föräldrapar bestämmer att kvinnan ska vara hemma. Folk verkar ha väldigt många, i deras ögon rationella, skäl till varför just kvinnan ska vara hemma oavsett om det är kvinnan eller mannen som tjänar mest.

Jag är nöjd med den fördelning jag och sambon har kommit överens om. Vi har hela tiden från början varit klara över att vi ska dela lika även om han blev förskräckt över hur lite inkomst han skulle få när han väl började räkna på det. Sett ur den ekonomiska aspekten är vi ett ganska traditionellt par där mannen tjänar mest även om jag inte är en låginkomsttagare. Visst kommer det påverka vår ekonomi att stanna hemma, men den stora skillnaden är att en av oss är hemma, inte att han är hemma lika länge som jag.

En sak jag undrar är över ifall vi kommer få konstiga reaktioner över hur kort tid jag är hemma och hur lång tid sambon är hemma. Vi bryter ju mot normerna rejält där. Särskilt när det gäller tiden jag kommer vara hemma. Att män är hemma relativt länge är inte så konstigt, men jag har fått intrycket av att det brukar kombineras med att kvinnan ändå är hemma bortåt ett år.

3 kommentarer:

  1. Vi hat delat dagarna 50/50. Min kille tjänar mer än jag. Däremot var jag hemma längre eftersom man måste ta ut 5 dagar/v efter ett år - något jag inte kände till innan vi fick barn. Jag tog ut 3 dagar/V. Jag var hemma i drygt 13 mån och M ska vara hemma 10 mån. Jag var dock sjuk de första 3 månaderna med bl.a. Blodpropp som jag fick efter förlossningen, så det blir egentligen samma tid. Känns bra! Tycker det är viktigt att pappan oxå får vara hemma typ lika länge.

    Anna Granström
    Annagranstrom.wordpress.com

    SvaraRadera
  2. Vi har planerat att båda ska ta ut 5 dagar/vecka båda två. Börjar fundera på ifall jag är konstig som gör så, för jag har nästan inte ens reflekterat över att jag inte skulle göra det. Samtidigt verkar så många kvinnor ta ut färre dagar för att dryga ut.

    SvaraRadera
  3. Så gör nog många. Vi vill att Victor ska börja på dagis strax innan han fyller 2, så då räcker ju inte dagarna om man tar 5 dagar/V (sen är ju de sista 90 dagarna lägstadagar på 180kr innan skatt... Eller 220 för er då, men det är ju ingenting).

    Anna Granström.

    SvaraRadera