26 september 2013

Att känna sig svag

Min huvudvärk gör att jag känner mig svag. Jag skäms nästan för att meddela jobbet att jag behöver vara borta igen. Ingen klagar, men det är ändå som om jag känner mig som sämre än de andra för att jag är borta så mycket.

När jag äntligen fick medicin som hjälpte kändes det jättebra. Inte bara för att jag slapp smärtorna utan för att jag skulle kunna gå till jobbet även när jag var sjuk, så jag kunde känna att jag bidrog bättre på jobbet.

Nu när jag är gravid kan jag ju inte längre ta medicinen. Informationen är lite knapphändig. En av medicinerna ska man kunna ta under första trimestern, den andra efter första trimestern, fast ingen är ju särskilt bra att ta alls när man är gravid. Hittills har jag undvikit annan medicin än paracetamol, men å andra sidan har jag inte haft den allra allvarligaste huvudvärken ännu.

I början hade jag inte huvudvärk alls och jag började hoppas att det var borta. Jag hade hört att man kunde slippa sin migrän under graviditeten. Men från ungefär vecka nio kom den tillbaka och nu har jag det nästan mer än vad jag hade förut. De senaste fem dagarna har jag haft det jag tror kan klassas som migrän tre gånger och en extra huvudvärk en av dagarna. En dag har jag mått helt bra.

När huvudvärken började igen var en av mina första tankar just det att jag känner mig svag som inte kan jobba normalt, att jag behöver annan medicin som funkar även nu så jag kan jobba. Men efterhand har jag insett att det ju egentligen är knäppt. Jag kan inte äventyra vårt barns hälsa för att jag ska jobba. Då är det bättre att vara hemma sjuk den dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar