14 september 2013

Att dela lika

Sambon hade tidigare en ganska vag uppfattning om vad han skulle få i föräldrapenning. Inte särskilt inläst på reglerna tänkte han väl att han skulle få 80 procent av lönen, eller i alla fall nästan med tanke på att han är strax över gränsen. Sen får man väl bortse från bonusen, men att det ändå skulle vara ok varje månad. Sen när han satte sig ner och verkligen räknade på Försäkringskassans hemsida gick sanningen upp för honom. Han hade inte förstått att när vi väljer att ta bara fem dagar i veckan istället för sju så blir ju det bara drygt 70 procent av vad vi kunde få om vi tagit sju dagar i veckan.

Jag är glad att vi långt innan han gjorde dessa beräkningar redan hade bestämt att vi ska dela lika på föräldraledigheten. Annars kan jag tänka mig att han hade börjat tveka om vi hade börjat i den ekonomiska änden. Att räkna på hur mycket man förlorar är väldigt tråkig matematik. Jag kan förstå att föräldrar som bryr sig mindre om att dela lika blir avskräckta när de ser hur ekonomin påverkas i de fall mannen tjänar mest. Det gör mig glad att min sambo och jag har samma värderingar och att vi inte låter det här påverka.

1 kommentar:

  1. Dessutom finns det ju ett tak som är ganska lågt satt, så det blir långt mindre än 70% av lönen om man tjänar mer än så. Vilket somliga gör här :)

    Anna Granström.

    SvaraRadera