3 juli 2013

Likabehandlingsarbetet - vad hände?

Så vad hände med mina kommentarer på företagets jämställdhetsarbete? Inte jättemycket tyvärr. Min kollega skickade vidare det jag skrivit till de andra i gruppen. De var tacksamma för feedback och lät positiva, men jag tolkade det ändå inte som om det medförde en så stor förändring. De har reviderat baserat på mina kommentarer, men avslutar med att säga att "någonstans får vi bestämma att den är klar för i år", med hänvisning till att det är ett levande dokument så den kommer ju ändå att fortsätta utvecklas.

Nu har jag ju inte sett slutresultatet ännu, kollegan sa att han skulle skickade det till mig så snart han själv fick se det. Jag uppfattar det som att mycket ansvar för att driva arbetet ligger på cheferna, chefer som kanske inte är särskilt insatta alls i sånt här. Väldigt stor betydelse verkar ligga på att cheferna ska gå igenom likabehandlingsplanen med sin avdelning. Jag kan inte komma ifrån att jag tycker den innebär ett cirkelresonemang. Företagets likabehandlingsplan anger att vi ska ha jämställdhet och mångfald och detta ska uppnås genom att vi går igenom likabehandlingsplanen en gång om året. Den hänvisar i princip bara tillbaka till sig själv utan några andra vettiga åtgärder.

I höst ska vi ha ett avdelningsmöte om just likabehandlingsarbete. Chefen kom inte ens ihåg att det heter "likabehandling"utan var tvungen att fråga tidigare nämnd kollega. Lyckligtvis har de insett sina begränsningar och försöker få in en extern diskussionsledare. Ska bli intressant att se hur det blir, men jag är lite rädd att jag kommer bli besviken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar