4 april 2013

Hur hinner andra städa?

- Hur kemikaliestädar man sin lägenhet, frågar Hanna på radio den inbjudna experten.

Fan, jag hinner ju inte ens städa vanligt. Städning finns alltid på listan över saker vi borde göra men sällan prioriterar. Vi tar tag i det värsta, men det går sällan hela vägen. Stökigheten håller sig då på ungefär samma nivå, men jag blir aldrig nöjd. I helgen pratade vi om fönsterputsning, familjen tyckte vi skulle ägna måndagens ledighet åt det. Jag deklarerade med en gång att det inte fanns någon som helst chans att jag tänkte göra det. Det finns så många fler saker som har högre prioritet än att ta hand om fönstrena, även om man bara ser till städning.

När jag hör om tidsanvändningsstudien från SCB och tiden som folk lägger ner på hushållsarbete i snitt per dag så har jag svårt att förstå hur de har den tiden att lägga. Andra funderingar jag får är ifall den ojämställdhet som förekommer för hushållsarbete också gäller oss, på ett omedvetet plan. Fästmannen har ett väldigt tydligt ställningstagande för att vi ska göra lika mycket. Om jag någon gång säger att jag kan laga mat själv, för jag ser ju att han har mycket med jobbet eller något sånt så protesterar han bestämt och säger att vi ska göra lika mycket. Jättebra inställning.

Helt lika blir det ju å andra sidan inte, frågan är åt vilket håll det svänger. Jag kanske är det stora undantaget i SCB:s undersökning eftersom jag är så jäkla seg på att städa. Eller så faller vi in i könsnormerna här, jag har faktiskt inte koll. Igår tog jag en vända på stan och handlade mat. När jag väl kommit hem la vi ner lika mycket tid på att laga maten, diska och åka och köpa det jag glömt när jag var i affären. Jag vek dessutom ihop de nytvättade handdukarna. Detta ger övervikt till mig igår. Å andra sidan fixade han matlådorna senare på kvällen, det var han som hade hängt upp handdukarna på tvättställningen förra veckan och dessutom var det han som lagade kvällsmat i förrgår medan jag spelade dataspel.

Antagligen har vi båda en känsla av att den andre gör mer och båda har lite dåligt samvete för att det ser ut som det gör hemma. Jag tror vi har goda förutsättningar för något så när jämställdhet i hemmet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar