19 april 2013

Ett första steg

Dag 32 idag och det är först idag som jag reflekterar över att jag hittills inte tänkt på att jag kanske borde göra ett graviditetstest. Istället har jag mest utgått från att det inte blivit något denna månad heller. Ägglossningstesterna har inte visat något alls, jättesvaga streck under hela perioden jag tagit dem. Kanske borde jag ha fortsatt ta dem ännu längre, men när de tog slut efter lite mer än två veckor orkade jag inte köpa nya.

Igår var vi för ett första möte på en barnlöshetsklinik. Ganska meningslöst möte egentligen, enda effekten var att jag kom 40 minuter för sent till jobbet och att jag slipper använda en skrivare på jobbet för att skriva ut hälsodeklarationsblanketten vi ska lämna in på det första ”riktiga” mötet. Fästmannen fick en remiss till spermaprov men det hade han ju lika gärna kunnat fått över telefon.

Rekommendationerna är att vänta ett år innan man söker hjälp, men vi kom fram till att det var osmart att ta det mitt i sommaren, då hinner det bli september innan vi kommer någon vart. Har kvinnan oregelbunden mens eller är över 35 så ska man höra av sig redan efter ett halvår. Även om jag inte är 35 år ännu börjar jag ju närma mig och att mensen är knäpp har jag ju vetat i ett halvår. Borde kanske hört av oss ännu tidigare i och med det, men på något sätt känns det lite som om vi är fåniga och överdriver som går dit redan. Lite som att vi borde ha fler perfekta ”ägglossning kombinerat med sex”-tillfällen för att det ska räknas som om vi har problem. Om vi inte ens lyckas tajma det, kan vi ens påstå att vi har problem? Lite så... Samtidigt, lyckas jag inte identifiera ägglossningen mer än hälften av gångerna kanske det faktiskt är så att vi har problem.

Nu verkar det ta mer än en månad innan vi får komma tillbaka dit, då är vi i slutet av maj eller början av juni och då har det faktiskt gått nästan ett år sedan jag slutade med p-ringen. Vi hörde nog av oss i ganska bra tid i alla fall, känns skönt att faktiskt få kolla upp att det står rätt till med oss. Eller få reda på vad som är fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar