15 augusti 2013

Poängen med hälsosamtal

Många MVC verkar erbjuda hälsosamtal ganska tidigt i graviditeten, ibland i grupp. Det verkar i första hand handla om alkohol, rökning och kost. Min spontana reaktion är att det känns ganska värdelöst att gå dit. Lite som inskrivningen på fertilitetskliniken där vi fick information om vad som skulle hända, bokade nästa möte, fick en pappersblankett att fylla i inför nästa möte samt fick en remiss till spermaprov. Resultatet blev en timme tappad arbetstid och inte så mycket mer. De hade lika gärna tagit informationen över telefon, lagt upp blanketterna på hemsidan och skickat remissen utan att vi kom förbi.

Vad finns det egentligen att säga om alkohol och rökning? Visst, jag förstår att man vill komma åt dem som faktiskt röker och dricker även efter ett graviditetsbesked, men det gäller att man gör det på ett sätt som inte gör att den stora majoriteten inte känner sig omyndigförklarad. När det gäller kost finns det så klart mer att säga, men har man läst Livsmedelsverkets rekommendationer känns det också lite onödigt.

En önskan många gravida har är någon sorts bekräftelse på att det står rätt till med fostret. Man vill känna att man kommer vidare, förbi den farliga tiden. Ett hälsosamtal kan troligtvis hjälpa till på det sättet. Man får en första kontakt med mödravården vilket gör att åtminstone en milstolpe är avklarad och man får en chans att få lite av sin oro stillad. Men jag tror inte det skulle hjälpa för mig. Visst ser jag fram emot det första mötet, men det handlar ju mer om att komma vidare i graviditeten, inte att ha mötet för mötets skull. Fick jag ett ultraljud tidigt i graviditeten skulle det vara en annan sak, men så länge ingen kan säga att det ser bra ut med barnet så kan jag lika gärna ta första mötet några veckor senare och förhoppningsvis få lite mer ut av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar