8 augusti 2013

Oro för graviddiabetes

När jag hörde av mig till MVC för att boka tid för inskrivning frågade barnmorskan på slutet ifall det var något jag undrade över. Jag förklarade då att jag hade haft högt blodsocker före graviditeten och tagit medicin mot det för att sätta igång ägglossningarna. Detta borde ju innebära en högre risk för graviddiabetes om jag redan från början har högt blodsocker. Hon verkade inte se detta som något problem alls och sa att de inte kollade för graviddiabetes förrän vecka 30. Skälet till detta var att det är först på slutet som det brukar uppstå och som man behöver behandla symptomen. Hon frågade om jag hade några riskfaktorer när det gäller graviddiabetes och jag sa att jag dessutom är överviktig med BMI 26. Hon tyckte inte det var tillräckligt utan de brydde sig mest om sådana som hade minst 35 i BMI.

Själv tycker jag det känns väldigt märkligt att inte göra något tidigare. Man borde ju förebygga om inte annat istället för att jag fortsätter leva som förut och sen om 20 veckor upptäcker de att oj då, du hade visst graviddiabetes. Nu kan ju jag tänka själv och inse behovet av att förebygga och har redan försökt anstränga mig när det gäller bättre kost och träning (om man inte räknar förra veckan då, hjälp vad det gick ner onyttigheter på resan!) men det blir ju lite att famla i blindo. Jag kommer inte ha någon aning om vad mitt blodsocker är och ifall jag oroar mig i onödan eller om jag gör för lite.

Men jag tänkte ändå att det kanske fanns en poäng i det hon sa. Det kanske inte spelar någon roll ifall man har graviddiabetes tidigare eller man kanske inte ens utvecklar det tidigare än mot slutet av andra trimetern. Några snabba googlingar gav mig det här svaret:
Om man är gravid är det viktigt att blodsockret ligger så bra som möjligt för att fostret ska utvecklas bra. Det är särskilt viktigt under graviditetens första tre månader.
Källa: 1177

Känns ju inte jättebra att vänta när de skriver att det är extra viktigt just nu. Vore intressant att veta mer om bakgrunden till 1177:s uppgifter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar