24 augusti 2014

BVC informerar om mat

I slutet av sommaren återupptogs föräldragruppsträffarna och vi fick information om matintroduktion. Sommaren hade ju kommit i vägen, annars hade nog denna information hållits i början av juli. Då hade vårt barn varit drygt tre månader. Eftersom hon är yngst i gruppen hade det nog varit en bättre tidpunkt för informationen, för som det var nu hade alla utom vi redan börjat med mat till barnen.

Förutsättningarna var inte de bästa, minst ett barn lät på ett eller annat sätt i princip hela tiden, men jag tyckte upplägget blev lite fel på informationen. Istället för att berätta om de rekommendationer som finns gick vi varvet runt och berättade hur vi gjorde. På slutet, när barnen lät ännu mer än i början, försökte BVC-sköterskan som ledde det hela få fram lite viktig information, men jag tror det gick förlorat för de flesta.

Ingen information var ny för mig, jag har ju läst på rejält om matintroduktion, men det förvånade mig att de andra mammorna inte var särskilt pålästa. De hade ju redan börjat, medan vi inte ens tänker börja förrän minst om en månad. Två av dem verkade hämta in sin information från barnmatshyllorna i affären. Står det fyra månader på förpackningen så är det för deras barn. Och sen på samma sätt för nästa ålderskategori av barnmat. Jätteförvånande faktiskt!

Minst en av dem hade gått i risgrötsfällan och hennes barn åt mest risgröt, det som man ju inte ska äta så ofta på grund av arsenikhalten. En enkel läsning på Livsmedelsverkets hemsida hade kunnat berätta det för henne. Sen har jag för mig att det inte är särskilt mycket gluten i maten för de minsta, mycket välling och gröt marknadsförs väl som glutenfri för att inte chocka de stackars barnens magar med för mycket gluten? Gissar att barnen inte fått en långsam glutenintroduktion i skydd av amning eller ersättning heller då, om föräldrarna nu inte orkat läsa på.

På slutet frågade sköterskan ifall någon hört talas om baby lead weaning och jag var den enda som gjort det. Sköterskan verkade inte veta så jättemycket om det och jag fick berätta för de andra vad det innebär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar