26 mars 2013

Ett rosa paket

I sambons släkt finns det en tydlig uppdelning mellan manligt och kvinnligt. Lillflickans rum är en överdos av rosa medan hennes lillebrors rum är väldigt blått. Stora pojken passade på att testa lite svart nagellack när hans mamma och storasyster hade det och fick en rejäl utskällning av sin morfar, för sånt har bara tjejer. Nyfödda pojkar ska ha blått blått blått.

Dessa tydliga åsikter i vad som passar sig för respektive kön provocerar mig. Jag har funderat på hur det kommer påverka vårt framtida barn. Tanken på att låta vår eventuelle son ha sina lila och blommiga kläder just när vi hälsar på, bara för att, har definitivt slagit mig.

I helgen fick jag för mig att korsa färggränserna lite. Vi hade med paket åt barnen och jag hade medvetet valt blått presentpapper åt storflickan och rosa åt storpojken. Jag vet faktiskt inte vad jag hade förväntat mig för reaktion. Kanske inte någon alls, kanske att de skulle ha utgått från att rosa var till flickan och blått var till pojken. Men jag hade definitivt inte förväntat mig att pojken vid åsynen av paketen skulle utbrista "Det rosa paketet är inte till mig va?!" Han blev alltså till och med orolig inför tanken att han skulle få något rosa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar